Hvad er Reels?

Reels er små, korte videoer på de sociale medier, der kan vare i op til 90 sekunder, men som typisk er mellem 5-20 sekunder lange. De små videoer er især kendt fra det sociale medie TikTok, men er ligeledes blevet en vigtig del af Instagram og YouTube, hvor særligt generation Z er til stede. Reels har vist sig at have en imponerende evne til at få brugere til at interagere og rette sin opmærksomhed mod de korte videoer. Det betyder også, at Reels er blevet en vigtig del af den generelle marketingstrategi og særligt inden for influencer-marketing og onlinemarketing.

Reels giver forbrugeren mulighed for at opleve et brand i takt med, at der er tale om et videoformat. For mange er det ligeledes forbundet med en høj autenticitet, hvis formatet er upoleret, som særligt de yngre forbrugere forventer i dag. Derfor er Reels en helt eminent måde, hvorpå du kan dele fortællingen om dit brand, og hvor du kan vise din kreativitet og din viden frem visuelt.

Instagram-Reels og TikTok

Når vi ser på de steder, hvor content marketing bliver overgået af Reels, er det uden tvivl de mere visuelt repræsenterede sociale medier. Her tænker vi selvfølgelig på Instagram og i særdeleshed TikTok, hvor netop TikTok er designet til udelukkende at indeholde Reels. 

Reels på Instagram har ikke altid været tilfældet, men eftersom TikTok hurtigt blev det største sociale medie i verden – til trods for mediets korte levetid – så Instagram sig nødsaget til at give forbrugeren mulighed for samme features her. I dag er Reels på Instagram det visuelle input, som langt de fleste anvender i forbindelse med kampagner og reklamer, hvor det typisk sker gennem et samarbejde med en influencer.

På både TikTok og Instagram er der en række regler, som er gode at kende til, hvis du gerne vil passe og pleje din algoritme. Foruden høj aktivitet på dine opslag betyder længden også noget. En Reel på mellem 5-15 sekunder er ofte en passende længde, hvor forbrugeren holdes beskæftiget, men uden at miste interessen. Dog har der været tale om, at TikTok jævnligt ændrer den ønskede længde på deres videoer for at være inde i varmen, og det kan være værd at holde dig opdateret på dette.

Også klik på den anvendte lyd, et højt engagement og god kvalitet er vigtige egenskaber, når du skal imponere på Instagram. Vender vi den rundt, skal du aldrig uploade en Reel, der ikke er af god kvalitet, og du skal heller ikke bruge videoer med andre vandmærker på, såsom et TikTok-logo.

Hvordan laver man Reels?

Skal du i gang med din første Reel? Det lyder måske svært, men faktisk er det gjort så nemt, at selv uerfarne kan klare opgaven. Du skal blot indsætte forskellige klip fra din kamerarulle eller optage videoen direkte i Reel-funktionen på Instagram eller TikTok. Her kan du også tilgå dit musikbibliotek og vælge baggrundsmusik, du kan indstille hastigheden, vælge forskellige effekter og mange andre ting, så du kan tilpasse din video. Du kan også altid slette dine klip igen, hvis du ikke helt er tilfreds med resultatet, og husk altid, at det kan være en god idé at tilføje et logo.

Efter du har indsat alt materiale, kan du beskære, ændre rækkefølge og generelt tilpasse gennem en række forskellige settings. Du kan også tilføje tekst, emojis, GIFs og et utal af andre elementer, der gør din Reel unik og får den til at skille sig ud fra mængden – det er nemlig det, det hele handler om.

Bliv ringet op