Hvad betyder CPM?

CPM er ligesom PPC en afregningsmodel, men denne model handler om den pris, det koster for hver tusind visninger på annonce. CPM står for Cost Per Mille (pris per tusind).

Afregningsmodellen bliver ofte brugt inden for displayannonceringer, hvor visninger på en annonce bliver målt. Mille i CPM betyder ”tusind” på latin. Annoncøren betaler altså for hver tusind visning, der er på en bestemt annonce.

Annoncøren tjener penge hver gang, der er en person, der ser annoncen. Når man bruger CPM hos Google, byder man på den pris, man gerne vil betale per tusind visninger.

Andre auktionsmodeller

Det er det samme med andre auktionsmodeller, for eksempel CPA (Cost Per Acquisition) og CPC (Cost Per Click). For at blive vist skal annoncøren byde en højere pris end den, de nuværende annoncer på Google sælges for.

PPC

Denne type annonce dækker som regel over tekst- eller billedannoncer, og den blev mest brugt før årtusindskiftet. Det er CPC-modellen, der er mere populær i dag (blandt andet i Google Ads). Det handler om, at annoncøren skal betale, når der er nogen, der klikker på annoncen og ikke bare, når den bliver vist. I den forbindelse er det PPC, der er relevant, da denne afregningsmodel står for Pay Per Click og handler om netop det.

Selvom annoncen får visninger, og folk klikker på annoncen, er det ikke en selvfølge, at folk bliver på din landingsside. Det kan sagtens være, de klikker væk fra hjemmesiden igen, fordi den ikke er moderne og brugervenlig. Derfor er det essentielt at få opbygget en god hjemmeside med SEO-arbejde og content marketing. Du kan blandt andet finde en rød tråd i din branding i dit content og med fordel finde frem til dine USP’er, der gør din forretning unik i forhold til dine konkurrenter.

Bliv ringet op