Hvad er memes?
Memes er et internetfænomen, der inden for det seneste årti har vokset sig større og større og i dag er centralt indhold på diverse sociale medier. Også i marketingbranchen har man fået øjnene op for de mange kvaliteter og muligheder, et meme byder på, og derfor benytter mange virksomheder også memes strategisk, når de skal nå ud til deres målgrupper.
Et meme består typisk af et billede eller en video med tilhørende tekst, og det særlige ved et meme er den mening, billede og tekst tilsammen skaber. Et meme bærer nemlig på et budskab, og typisk rummer et meme også en twist, der gør tekst, billede eller video ekstra interessant.
Et meme kan både være humoristiske, samfundskritiske, sarkastiske, relaterbare eller lægge op til diskussion, mens de også i mange sammenhænge kan være indforståede eller slægte sig på begivenheder, episoder eller emner, der er aktuelle i samfundsdebatten eller i mediebilledet. Ofte skal man altså kende til en bestemt kontekst eller en aktuel problematik for at kunne forstå meningen og budskabet bag et meme.
Internetfænomen er catchy, og netop fordi de fleste brugere af sociale medier ved, at et meme typisk er humoristiske, så er interessen for et meme også stor. De fleste giver derfor et meme opmærksomhed, når de scroller igennem et feed. Netop det catchy element gør et meme interessante i marketingsammenhænge.
Nå ud med dit budskab med marketing-memes
Marketing-memes vinder i stadig større udstrækning indpas, og flere virksomheder benytter sig af den populære internetdisciplin som content marketing, når de vil promovere deres virksomhed eller nå bredt ud med et budskab.
Nogle danske virksomheder benytter sig for eksempel af muligheden for at købe sig til reklameplads på populære meme-kreatørers SoMe-profiler, der laver memes på dansk. På den måde fungerer mange meme-kreatører på samme måde som influencers, der laver betalt indhold. Andre virksomheder deler sjove memes for at vise, at de sympatiserer med et bestemt budskab, mens andre virksomheder igen laver deres eget meme selv.
Hvis du skal kaste dig ud i at lave et meme, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du laver et godt meme. Det kan lyde banalt, for selvfølgelig vil du altid gerne lave noget godt, men dårlige et meme falder til jorden med topfart. Dårlige memes mister nemlig al værdi og skygger for budskabet, mens gode memes, der sidder lige i skabet, både kan gå viralt og gøre stort indtryk på modtagerne på den anden side af skærmen.
Et meme kan hurtigt blive tåkrummende, hvis modtagerne får fornemmelsen af, at kreatøren af det pågældende meme ikke forstår disciplinen eller fænomenet, eller hvis budskabet, humoren eller emnet virker påtaget og for åbenlyst. Det er derfor vigtigt, at du gør dig mange overvejelser, inden du kaster dig ud i at lave dine egne marketing-memes.
Du kan både lave engelsksprogede og danske memes afhængigt af konteksten, men det er afgørende, at du forstår, hvordan et meme virker, og hvorfor et meme er sjovt.
Et meme er kommunikation, og ligesom med alt andet kommunikation i marketingsammenhænge er det vigtigt, at du har din kommunikationsstrategi for øje og forståelse for, hvad du kommunikerer, når du benytter dig af et meme i marketingsammenhænge.
Vær opmærksom på målgruppen: De unge elsker memes
Når du vil lave marketing-memes, er det ligesom med alt andet, når det kommer til marketing, vigtigt, at du er bevidst om, hvem din målgruppe er. Det er nemlig typisk de yngre generationer, der er de største forbrugere af memes.
Mange unge sender dagligt mange memes frem og tilbage mellem venner og vennegrupper, og mange unge SoMe-brugere følger en eller flere meme-profiler. Andre opsøger Reddit-memes, mens andre igen kaster sig ud i at lave deres eget meme ved hjælp af en meme-generator. Interessen for et meme er altså stor blandt de unge.
Også forældregenerationen til de unge generationer kender i mange tilfælde til fænomenet meme. Derimod er interessen og forståelsen for et meme tæt på ikkeeksisterende hos de ældre generationer, og derfor er marketing memes ikke oplagte i de sammenhænge, hvor du ønsker at nå ud til målgrupper med en højere gennemsnitsalder.