Hvad betyder Domæne?
Et domæne er dit unikke navn på internettet, som internetbrugere skal indtaste i deres adressefelt for at komme ind på din hjemmeside. For at skabe en hjemmeside er det nødvendigt at købe et domæne, som gør det muligt for andre at besøge siden. Dette domænenavn er unikt og vil ikke kunne købes af nogen andre, medmindre du vælger at sælge det på et senere tidspunkt. Når du køber et domæne, kan du altså være sikker på, at der ikke findes andre med præcis det samme navn.
På denne side kan du lære alt, hvad du skal vide, om domæner og domænenavne, og hvorfor det er så vigtigt at sikre dig et godt domænenavn til din hjemmeside.
Domæne – betydning og definition
Et domæne er altså et unikt navn til din hjemmeside, men du kan også tænke på det som en genvej til en IP-adresse. Din hjemmeside skal nemlig ligge på en server for at være tilgængelig for andre, og disse servere har deres unikke IP-adresser. Domænet er blot en nemmere måde at finde den unikke hjemmeside på end en IP-adresse, som de fleste ikke kan huske.
Selve domænenavnet er den del af hjemmesideadressens URL, som står mellem ”www” og domæneendelsen, som f.eks. kan være ”.com”, ”.dk” osv. Vores domænenavn er dermed ”texta”, som efterfølges af domæneendelsen ”.dk”.
Du kan tænke på dit domæne som din identitet på nettet, som er helt unik og ikke kan bruges af andre. Det skal dermed bruges til at være synlig for alle, der søger og browser på nettet, som kan besøge din hjemmeside via dit domænenavn.
Subdomæner
Når du køber og registrerer et domæne, kan du også oprette et eller flere selvstændige subdomæner, som kobles sammen med det primære domæne. Det kan være relevant, hvis du som virksomhed f.eks. har behov for at have en selvstændig hjemmeside til visse dele af din forretning.
Når du opretter et subdomæne, vil det bestå af tre forskellige elementer, nemlig subdomænets emne, et navn og en domæneendelse. Man kan f.eks. oprette et subdomæne med navnet blog.texta.dk, hvis man ønsker at have et selvstændigt domæne til sin virksomheds blog.
Domænenavnet har stor betydning for din hjemmesides succes
At købe et domæne er en nem sag, som kan klares på få minutter. Det er dog vigtigt, at du ikke bare springer direkte ud i at købe et domænenavn, som du lige har fundet på, og som du synes, lyder godt. Din hjemmesides succes kan nemlig blive påvirket ganske meget af det domænenavn, som du ender med at vælge. Det er ikke nok at have en god content plan – domænenavnet skal også være på plads. Så hvordan vælger du det rigtige domænenavn til din hjemmeside?
Først og fremmest skal domænet være relevant og passe til den hjemmeside, du ønsker at skabe. Starter du en virksomhed, vil det selvfølgelig være passende at vælge virksomhedens navn som hjemmesidens domænenavn. Det skal i det mindste være relevant for hjemmesidens indhold, så besøgende på hjemmesiden ved, hvad de kan forvente. Sørg også for at holde det så kort og simpelt som muligt, så det er nemt at huske – som tommelfingerregel skal du om muligt holde det under 18 tegn.
Derudover bør du sørge for at vælge en passende domæneendelse, som passer til den målgruppe, du tiltænker, at hjemmesiden skal have. Vil du skabe et website med dansk indhold målrettet danske forbrugere, vil det være mest passende at vælge ”.dk” som din domæneendelse. Starter du en virksomhed med internationale ambitioner, vil det derimod være mere relevant af vælge ”.eu” eller ”.com” som domæneendelse.
Et andet aspekt, som ofte er overset, når man opretter en ny hjemmeside, er valget af specielle tegn og symboler i domænenavnet. Set ud fra et SEO-perspektiv er det altid at foretrække at vælge et domænenavn uden bindestreg, forkortelser, grammatiske fejl og specialtegn samt æ, ø og å. Når man undgår disse, vil det være nemmere at huske domænenavnet og også nemmere at indtaste det i adressefeltet på sin browser.
Endelig skal du undgå at vente for længe med at købe et domæne. Det er unikt og kan ikke købes, hvis det allerede eksisterer, så sørg for at registrere det så hurtigt som muligt, hvis du har et godt domænenavn i ærmet.