Hvad betyder Google-optimering?
Google-optimering handler om at sikre, at ens website ligger højt i søgeresultaterne på Google. Disciplinen går typisk også under navnet søgemaskineoptimering eller SEO.
Jo højere din side ligger placeret, når folk søger på Google, des større sandsynlighed er der for, at de klikker sig ind på netop din side. Derfor er optimering af hjemmesider til Google helt essentiel.
Google-optimering indebærer en lang række forskellige del-discipliner, herunder blandt andet inbound marketing, linkbuilding, content marketing og optimering af meta-data. En vigtig del af optimeringen til Google er desuden at basere landingssider, produktbeskrivelser og andet indhold på relevante søgeord fundet i en søgeordsanalyse. Derved gør du det nemt for Google at gennemskue, hvilke produkter eller services du tilbyder.
Google-optimering: Gør-det-selv
Det kræver tid at optimere ens website til Google, og som nævnt dækker begrebet Google-optimering over flere forskellige marketing-discipliner, som alle sammen bidrager til at sikre dig en god placering. Har du mod på at sætte dig ind i de forskellige discipliner, og har du tid og tålmodighed, kan du imidlertid godt klare en del af Google-optimeringen selv.
Du kan finde masser af guides til arbejdet med optimering til Google – blandt andet i vores samling af blogindlæg. Læser du flere af disse grundigt og sætter dig godt ind i, hvad optimering er, kan du nå et stykke på egen hånd.
Når du arbejder med Google-optimering, skal du dog være opmærksom på, at vejen til de gode placeringer på Google nemt og hurtigt ændrer sig. Det, der virkede i går, virker måske ikke i morgen – lidt sat på spidsen. Det gælder derfor om hele tiden at følge med i, hvilke opdateringer Google har på vej. På den måde sikrer du dig, at din Google-optimering holder dig godt placeret i søgeresultaterne.