Hvad betyder ActiveCampaign?
ActiveCampaign er et e-mailmarketingprogram. Platformen kan bruges til at sende e-mails til sine kontakter – fx med afsæt i, hvordan de agerer på din hjemmeside. Du har desuden mulighed for at segmentere dine kontakter for at målrette din kommunikation, ligesom du kan opsætte lead scoring i programmet, hvis du arbejder med leads.
ActiveCampaign er ideelt til små og mellemstore virksomheder og er især et godt valg for B2B-virksomheder. For eksempel er det ActiveCampaign, vi bruger som e-mailsystem her hos Texta.
Hvad kan man bruge ActiveCampaign til?
ActiveCampaign kan faktisk bruges til rigtig mange forskellige ting inden for både salg, marketing og e-commerce. I alle tilfælde gælder det, at programmet har til formål at automatisere – og dermed effektivisere – forskellige processer.
Systemet kan blandt andet bruges til:
- at opsætte formularer på din hjemmeside
- lead scoring
- at designe landingssider
- site tracking.
Derudover kan det – som nævnt – bruges til en masse forskelligt inden for e-mailmarketing.
Sådan kan du bruge ActiveCampaign til e-mailmarketing
ActiveCampaign er et godt valg, hvis du arbejder B2B. Arbejder du B2C, er der imidlertid andre systemer, der har flere relevante funktioner. Der findes ganske rigtigt en ActiveCampaign/Shopify-integration, ligesom systemet kan integreres med diverse andre shopsystemer. Du får dog ikke de samme muligheder, som du for eksempel gør med Klaviyo, der virkelig brillerer, når det kommer til e-commerce.
Står du i valget mellem Klaviyo vs. ActiveCampaign, er det korte svar altså, at du skal vælge Klaviyo, hvis du arbejder med nethandel, mens du skal vælge ActiveCampaign, hvis du arbejder B2B.
ActiveCampaign er virkelig godt, når det kommer til automatisering af e-mailflows. Du har gode muligheder for at opsætte forskellige forgreninger og skabe et helt net af forskellige e-mails. Hold fast, så kommer vi med et eksempel:
Du sender en e-mail til alle dine kontakter, fordi du vil dele, at din virksomhed nu tilbyder en ny service. Halvdelen af dem åbner e-mailen. Denne halvdel ryger videre i systemet og får senere en e-mail med et særligt tilbud på den service, du nu tilbyder. Den anden halvdel modtager en e-mail, der minder om den oprindelige, men som er udformet en smule anderledes. Denne e-mail åbner halvdelen af den halvdel, vi har tilbage fra før. Disse sendes nu også videre til mailen med tilbuddet.
Åbner man ikke e-mailen med tilbuddet, får man en reminder. Hvis man åbner den, men ikke klikker på nogen kontaktlinks, får man en e-mail, hvor du lægger op til, at modtageren tager kontakt. Og så videre.
Kort sagt kan du opsætte et net af forskellige e-mails, som dine kontakter bevæger sig igennem, afhængigt af hvordan de reagerer på det, du sender dem. Og foruden at du kan sende dem e-mails, kan du indsætte handlinger såsom at tilføje visse kontakter til visse segmenter eller at unsubscribe dem, hvis de har været inaktive i lang tid. Du kan selvfølgelig også sende ganske almindelige nyhedsbreve igennem systemet.
ActiveCampaign vs. Mailchimp
ActiveCampaign er overlegent, når det kommer til automatiseringer af forskellige handlinger. Selvom du også kan bygge simple flows i Mailchimp, når sidstnævnte ikke ActiveCampaign til sokkeholderne på denne front. Ganske enkelt.
Mailchimp kan selvfølgelig være et fint valg i nogle sammenhænge, men hvis du har brug for at opsætte komplicerede automatiseringer og flows, er ActiveCampaign et væsentligt bedre valg. Hvis du altså arbejder B2B.
Arbejder du B2C, skal du droppe spørgsmålet om Mailchimp vs. ActiveCampaign og i stedet søge mod Klaviyo. Hvis du spørger os … omvendt har Mailchimp den fordel, at det er et relativt billigt system. Som med så meget andet er der altså fordele og ulemper ved alle systemerne. Har du brug for hjælp til at vælge et e-mailmarketingsystem, må du selvfølgelig endelig kontakte os.