Hvad betyder Chrome Webshop?
I Chrome Webshop kan du hente udvidelser, apps og temaer til Google Chrome-browseren. Det er altså her, du finder diverse programmer og funktioner, der kan gøre både dit professionelle og private liv nemmere og smartere.
Modsat hvad man måske kunne tro, er Chrome Webshop ikke et shopsystem. Du kan altså ikke opsætte en webshop ved hjælp af Chrome Webshop – her skal du i stedet søge imod eksempelvis Shopify.
Grunden til, at der kan opstå forvirring, er naturligvis, at Google ofte har en finger med i spillet, når man arbejder med e-commerce. Og rent sprogligt kan det være svært at finde hoved og hale i Google Chrome, Google Shopping, Chrome Webshop og alle de andre ord, der har med Google at gøre.
Google Shopping henviser for eksempel til de annoncer, der dukker op sammen med søgeresultaterne, når man benytter Googles søgemaskine, selvom navnet minder om Chrome Webshop. Vi kan altså godt forstå, at det kan være svært at navigere i, så lad os kigge nærmere på, hvad Googles webshop er – og ikke er.
Chrome Webshop er Googles webshop til apps
Du kender nok Google Play og Apples App Store som steder, hvor du kan hente applikationer til din smartphone. Altså blandt andet spil, hjælpefunktioner og sociale platforme.
Hvis det ikke er en smartphone eller anden device, du skal hente udvidelser til, men derimod browseren Google Chrome, skal du bruge Chrome Webshop. Det er altså pendanten til Google Play og App Store.
Chrome Webshop er platformens officielle navn, men den går også under navne som ”Chromeshop”, ”Google Webshop” eller kombinationen ”Google Chrome Webshop”. Alle disse dækker dog over det samme, så lad dig ikke forvirre.
Kan man bygge en webshop i Google?
Nej. Lige så vel som man ikke kan bygge en webshop i Apples App Store, kan man heller ikke bygge en webshop i Google. Selvom navnet – eller navnene – kan forvirre, er der ikke tale om et shopsystem, men om en platform med udvidelser og apps til Chrome-browseren.
Til gengæld kan du hente masser af forskellige hjælpemidler, du for eksempel også kan bruge i dit markedsføringsarbejde. Eller du kan style din browser ved at hente Google Webshop-temaer.
Hvad er Google Shopping?
Hvis du søger efter ”brune læderhandsker til mænd”, ”kaffekopper uden hank” eller noget tredje på Google, dukker der en masse søgeresultater op. Sammen med dem vises en række produkter, der kunne være relevante for dig at kigge nærmere på. Dét er Google Shopping-annoncer. De vises også, hvis du ved, at du gerne vil handle og derfor trykker på ”Shopping” under søgefeltet, hvor man også kan vælge for eksempel at få vist billeder.
Hvis man opsætter Google Ads for webshops, giver det typisk god mening at opsætte netop Google Shopping-annoncer. Så kan brugerne nemlig se billeder af ens produkter og klikke sig direkte ind på det specifikke produkt, der matcher søgningen.
Google Shopping og webshops går altså hånd i hånd, men der er også andre måder, hvorpå man kan få glæde af Google-annoncering, når man arbejder med e-commerce. For eksempel er det relevant at opsætte annoncer, der gør, at man bliver fundet på overordnede produktkategorier frem for på specifikke produkter. Så kan du for eksempel bliver fundet, når brugerne søger efter ”handsker til mænd” eller ”keramikkopper”. Og selvom dette er klassiske B2C-eksempler, kan du selvfølgelig også bruge Google Ads inden for B2B-markedsføring.
For at opsummere kan du altså få vist din webshop i Chrome – og alverdens andre browsere – på flere forskellige måder ved hjælp af Google-annoncering. Men Chrome Webshop og Google Shopping er ikke det samme.