Hvad betyder Chatbot?
En chatbot er en software baseret på kunstig intelligens, som har til formål at generere tekst på baggrund af de input, den modtager. Den mest kendte af disse er uden tvivl ChatGPT, som har taget verden med storm i de seneste år. Så hvordan fungerer en chatbot, og hvor brugbar er den i forskellige situationer? På denne side får du en grundig introduktion til den nye, banebrydende teknologi, som allerede benyttes i mange forskellige brancher.
Hvad er kunstig intelligens?
En chatbot er baseret på kunstig intelligens, så det er vigtigt, at vi først får styr på, hvad det egentlig er for noget. Måske er du stødt på udtrykket AI, som står for Artificial Intelligence og på dansk kan oversættes til ’kunstig intelligens’.
AI er en kompleks software, som har til formål at levere et brugbart output ud fra de input, den modtager. Det særlige ved AI i forhold til en mere simpel software er, at kunstig intelligens har til formål at efterligne menneskelig intelligens. Det betyder blandt andet, at den er i stand til at forstå komplekse kommandoer og levere meget menneskelignende resultater. En tekst skrevet af en chatbot i dag kan være næsten umulig at skelne fra en tekst skrevet af en tekstforfatter.
Chatbot og AI – sådan fungerer det i praksis
Chatbot og AI har oplevet en rivende udvikling i de seneste år, hvor det har taget overskrifter verden over. Men hvordan fungerer chatbots egentlig i praksis, og hvordan kan de levere så overbevisende svar på alverdens spørgsmål?
En chatbot såsom ChatGPT er en kunstig intelligens, der er baseret på en sprogmodel, som indhenter og behandler informationer fra alverdens internetsider. Den lærer fra den uendelige mængde af dokumenter og vidensartikler, den indsamler, og kan give brugere svar på deres spørgsmål ud fra denne opbyggede viden.
Det betyder samtidig, at ChatGPT og andre lignende slags AI-chatsoftware skal bruges med en vis skepsis og sund fornuft. Man skal altså huske at være kildekritisk, ligesom når man surfer på nettet på almindelig vis, og undgå at tage outputtet fra en chatbot som den absolutte sandhed. Der kan være misvisende information, som kan vildlede dig i forhold til det, du søger svar på.
Opret et ChatGPT-login
Hvis du vil i gang med at benytte en chatbot, er ChatGPT det oplagte sted at starte. Det er uden tvivl den førende chatbot på markedet lige nu, som benyttes af både privatpersoner og virksomheder verden over. Men hvordan kommer man i gang med at benytte ChatGPT?
Det er ganske nemt og hurtigt at oprette et ChatGPT-login og komme i gang med at bruge softwaren med det samme. Du skal blot gå til OpenAI’s hjemmeside, som er den virksomhed, der står bag chatbotten. Her kan du hurtigt oprette et login og øjeblikkeligt komme i gang med at bruge programmet.
Du kan selv vælge, om du vil bruge en gratis eller betalt version af ChatGPT. Den betalte version har flere funktioner og er af en nyere generation, som har større viden og kører hurtigere og bedre.
ChatGPT’s chatbot i onlinemarketing
Chatbots og AI udvikler sig hele tiden og bliver løbende et bedre og stærkere værktøj, som kan bruges i en lang række henseender. Derfor er det også oplagt at spørge sig selv om, hvordan man kan bruge ChatGPT’s chatbot inden for onlinemarketing.
Det er et utrolig stærkt værktøj at have til rådighed, når man skal bygge sin næste onlinemarketingstrategi. Du kan bruge ChatGPT i flere faser af processen – både til at indsamle information og til at få inspiration og nye idéer.
Hvis du skal i gang med en ny onlinemarketingkampagne, kan du f.eks. bruge ChatGPT til at komme i gang med idéudviklingen. Du ved, hvilket emne kampagnen skal handle om, men du er måske ikke helt sikker på, hvordan kampagnen kan udformes. Her kan ChatGPT være et godt redskab at have til rådighed, da det kan give dig inspiration og gode idéer.
Du kan også inkorporere ChatGPT i din content marketing-strategi, da den også kan levere indhold af ganske god kvalitet. Husk dog altid at gennemlæse alt indhold og rette det til, så det også får et menneskeligt præg, du kan være tilfreds med.
Et andet godt råd er at huske at være så specifik, som det kan lade sig gøre, når du giver chatbotten input. Værdien af chatbottens output er en afspejling af de kommandoer, du giver den, så sørg for at være så skarp som muligt i dine formuleringer. Du kan eventuelt prøve med forskellige input, hvis du ikke er tilfreds med de resultater, du får fra ChatGPT’s chatbot.