Hvad betyder CRO?
CRO betyder helt konkret en konverteringsoptimering, og betegnelsen er en forkortelse af Conversion Rate Optimization. Du har brug for CRO til at få besøgende til at gøre noget helt konkret på din hjemmeside – det kan være at klikke på noget, købe noget eller på anden måde interagere på dit site.
Konverteringsoptimering går ud på at give din hjemmesides besøgende en god digital kunderejse, så de gør det, du ønsker, de skal gøre, hvorfor det er vigtigt at få defineret et klart mål, så du lettere kan få kunderne til at konvertere. Her kan det være en fordel at opsætte KPI’er, så du kan måle på, hvilke områder du skal forbedre.
For at følge med i konverteringerne, kan du kigge på din konverteringsrate, som fortæller dig, hvor mange af de besøgende på din hjemmeside der har foretaget en handling, efter de har besøgt sitet.
Hvordan måler man CRO?
Det vil langt fra være alle besøgende, der foretager en handling, efter de har klikket sig ind på hjemmesiden, så derfor er det vigtigt at kunne se, om du rammer plet med de mål, du har sat. Google Analytics er et godt redskab til din CRO, som kan sættes op til at spore på det, du gerne vil have målinger på, så du kan justere, hvis besøgende ikke gør det, du vil have dem til.
Hvordan forbedrer du din CRO?
Der er mage elementer på din hjemmeside, som kan påvirke din CRO. Relevant indhold som billeder og grafik er med til at gøre din side attraktiv, og teksten på siden er med til at motivere en handling eller kan generere trafikken rundt på siden.
Forud for alt er det vigtigt at kende sin målgruppe, så du ved, hvordan du skal worde dine SEO-tekster, og hvilket udtryk hjemmesiden skal have. Det er alfa omega for at få succes med CRO, at billederne er alderssvarende, og teksten henvender sig til den rigtige persona. Når du så måler din konvertering, kan du se, hvor du præcist formår dette, og kan derfor målrette CRO mod de sider, så der både kommer en højere konverteringsrate og et højere antal konverterede.
Du kan læse mere om målgrupper, og hvordan du finder netop din målgruppe her.