Hvad betyder Billedsøgning?
Billedsøgning er i markedsføringssammenhæng to sider af samme sag. Det er enten det at finde et søgeresultat i billeder på en søgemaskine, ofte – men ikke nødvendigvis – Google, eller det er det at blive fundet i billedresultaterne.
Har du således billeder, som søgemaskinen vurderer er relevante for brugernes søgning, kan billederne være med til at placere dig højere oppe i søgeresultaternes rangering, ligesom trafik til dit website kan øges igennem at trykke på billedet i fx Googles billeder.
På den måde kan billedsøgning understøtte din virksomheds digitale profil, troværdighed og tilstedeværelse på søgemaskinens første side, da et billedes motiv kan være dét, der gør, at din hjemmesides indhold er relevant for søgningen.
Billedsøgning kan øge konverteringer
At et billede siger mere end 1.000 ord, er efterhånden en gammel traver, og spørgsmålet er, om det også er helt sigende i en marketingkontekst, for det, der oftest ender ud i et salg, en permission eller opskrivning til et nyhedsbrev, er det gode indhold. Og her følges tekst og billeder nogle gange godt ad og er med til at understøtte hinandens opgave, som i bund og grund er ens; at fange en brugers interesse.
Ofte er det nemlig sådan, at hvis et billede har blikfang nok på en hjemmeside, har brugeren det med også at læse den omkringstående tekst. Derfor bør kvaliteten af indholdet på både billed- og tekstsiden være høj, gennemarbejdet og velovervejet. Er den til gengæld det, øger du dine chancer for at få en kunde inden for i butikken, som gør mere end blot at kigge varesortimentet igennem.
En af de helt store vinderaspekter ved billedsøgning er muligheden for den umiddelbare appel til folks følelser. Er du med dine billeder i stand til at vække folks følelser, er der en overvejende sandsynlighed for, at du også vækker deres interesse.
Det kan du lige så godt udnytte til din fordel og udvælge og tage billeder, som har potentiale til at få din målgruppe og dine modtagere til at engagere sig i dit indhold, dit brand og din virksomhed. Vær dog opmærksom på, at billederne skal være i tråd med disse tre nøgleord. Er de ikke det, risikerer du at skræmme folk væk, når de opdager, at der ingen sammenhæng er mellem billede og indhold.
Hvilke faktorer skal jeg lægge vægt på i strategien omkring min billedsøgning?
Foruden den tydelige sammenhæng mellem billede, tekstindhold, brand og virksomhedsprofil, som vi nævnte herover, er det altid en god idé at hjælpe søgemaskinen lidt på vej ved at fortælle, at dit billede og dit indhold er relevant ved bestemte søgeord og -strenge.
Det kan du gøre ved at lave tags til billedet, som typisk fungerer som nøgle- og søgeord. Sælger du for eksempel værktøj og har en boremaskine til salg, kunne det være relevant at blive fundet på tags som bor, håndværker, diamantbor og lignende. Så længe dit billede og din vare til salg har relevans for søgningen, er tags en rigtig god måde at blive fundet på, da søgemaskinen vil vurdere, at dit indhold kunne dække den søgendes behov for information.
Også billedets kvalitet er vigtig at have for øje, når du bruger billedsøgning i din content marketing-strategi. Google og andre søgemaskiner belønner nemlig hjemmesider, der loader hurtigt, fordi det er med til at optimere brugeroplevelsen. Sørg derfor for, at dine billeder har en passende filstørrelse, og at dimensionerne er hensigtsmæssige.
Som det er med alt godt indhold, er det også gældende for billedsøgning, at kvalitetslinks er guf for søgemaskinerne. Sørg derfor for, at dine billeder linker steder hen, der kan være relevante for den søgende.
Billedsøgning kan bruges til markedsanalyse
En del af en marketers fornemste opgave er at imødekomme de behov og ønsker, som deres målgruppe har (eller ikke ved, de har). Her kan billedsøgning være et rigtig godt værktøj til at få større indsigt i, hvad behovene er. Du kan nemlig igennem billedsøgningen se på, hvad markedet indeholder af for eksempel tags, og ved at analysere søgeordene får du et bedre overblik over, hvad det er dine konkurrenter gør rigtigt, og lave en strategi, der tager højde for brugernes adfærd, søgevaner og behov.