Hvad betyder redirect?
Redirect er det engelske ord for at omdirigere eller videresende og dækker over, at ét link fører videre til et andet link. Det anvendes blandt andet, når en landingsside ikke længere er i brug.
Har man links til ens site fra andre hjemmesider, er det vigtigt, at disse ikke henviser til en ”død” side. Derfor skal en landingsside, der lukkes, gerne redirectes. På den måde bevares den værdi, der er skabt igennem eksempelvis linkbuilding, outreach og ens generelle content marketing-strategi. Samtidig undgår man, at brugere klikker på et dødt link, hvilket dels er en irritationsfaktor og dels er kritisk ud fra et SEO-perspektiv.
Har man brugere, der går direkte ind på en konkret landingsside, er det naturligvis også ønskværdigt, at disse bliver sendt videre, hvis siden lukkes.
Foruden at man ofte gør brug af redirects-links, når man lukker en side, kan man også gøre brug af omdirigeringen for at sikre, at man får sine besøgende, selvom de skriver en forkert adresse. Der er mange, der opkøber domæner, der minder om deres egne, og opsætter redirects. Det er for eksempel en klassiker at redirecte fra ”.dk” til ”.com” eller omvendt.
Hvilke former for redirects findes der?
De mest anvendte former for redirects er 301 og 302. 301-typen er et .htaccess-redirect, hvor man ændrer direkte i .htaccess-filen eller i ens CMS. Det er et permanent redirect. 302-typen er midlertidige.
Navnene på redirects betegner, hvordan du rent teknisk får dit redirect til at virke; hvilket kodesprog der bruges, hvor redirectet sker, og hvor hurtigt det går. Der findes blandt andet PHP-redirects, HTML-redirects, JavaScript-redirects og DNS-redirects.
Selvom ovenstående måske lyder kompliceret, handler redirects blot om at sende folk det rette sted hen. Hvis en side er lukket, eller en bruger skriver forkert, er det fornuftigt med en redirect-URL, så brugerne alligevel ender der, hvor de skal.