Hvad betyder søgeordsoptimering?
Søgeordsoptimering handler om at bruge de rette søgeord i teksterne på ens hjemmeside. Derved viser man søgemaskiner som Google, hvad brugerne kan finde på ens site, og forbedrer ens chancer for at få en god placering i søgeresultaterne.
Skal du arbejde med søgeordsoptimering, skal du finde frem til de relevante søgeord. Det gør du ved hjælp af en søgeordsanalyse. Herefter skal du i gang med at skrive dine tekster. Det kunne eksempelvis være blogindlæg, produktbeskrivelser eller landing pages.
Søgeordsoptimering handler imidlertid ikke blot om at bruge de rette ord, men også om at bruge dem på den rette måde. Tidligere kunne man praktisere såkaldt ”keyword stuffing”, hvor man proppede sine tekster med søgeord. Dén går ikke længere. I dag skal der være en fin balance i søgeordene, og foruden at man skal bruge de primære termer, skal man også bruge relaterede ord. Og så skal man gerne sikre et højt niveau i sit indhold.
Google-søgeordsoptimering: Gør-det-selv
Du kan klare en del af Google-søgeordsoptimeringen selv, hvis du har tid og tålmodighed til det. Det kræver, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan man bedst griber disciplinen an, og at du bruger tid og energi på at skrive teksterne til din hjemmeside.
Organisk søgeordsoptimering går nemlig ikke blot ud på at bruge de rette søgetermer, men også at skabe godt content, som brugerne får noget ud af.
Vil du godt i gang med søgeordsoptimering til Google, er det en god idé at udarbejde en contentplan. Har du ikke en plan for projektet, risikerer du at famle i blinde og glemme noget eller lave dobbeltarbejde. Lav derfor en plan, og hold dig til den. Søgeordsoptimering tager tid, så kommer du først bagud, kan det være svært at indhente det forsømte.