Hvad betyder SEM?

SEM er en samlebetegnelse for to marketingstrategier, som anvendes i forbindelse med både B2C- og B2B markedsføring. SEM er forkortelsen for Search Engine Marketing og dækker over forskellige former for markedsføring gennem en søgemaskine. Her finder vi blandt andet SEO og SEA, der henholdsvis beskriver søgemaskineoptimering og søgeordsannoncer, der alt sammen får din hjemmeside eller landing page til at rangere så højt som muligt på forskellige søgemaskiner.

Begrebet blev udviklet tilbage i 2001 for at få en samlebetegnelse, der kunne dække over en række aktiviteter inden for performance på søgemaskiner. Internettet skabte nemlig en helt ny mulighed inden for markedsføring og leadgenerering.

SEO og SEM: Hvad er forskellen?

Mange blander ofte de to forkortelser sammen, men det er vigtigt for din tekst, at kunne adskille dem fra hinanden. De er ikke to lige størrelser, og derfor kan de ikke sammenlignes. SEO er ét marketingbegreb, hvorimod SEM er et overordnet begreb, som dækker over alle former for markedsføring gennem en søgemaskine.

Men hvad er så årsagen til, at vi taler om begrebet? Jo, det gør det nemmere for os alle, for så taler vi det samme sprog. Denne form for marketing, som begrebet dækker over, er blevet en vigtig del af mange virksomheder i dag, og derfor finder vi både bureauer og specialister i SEM, der kan hjælpe dig med at få helt styr på, hvordan du får mest muligt ud af din søgemaskinemarkedsføring.

Det er altid vigtigt at arbejde med disse marketingsstrategier med, når du eksempelvis arbejder med Inbound marketing. Det er nemlig en essentiel måde at tiltrække potentielle kunder på og dermed generere leads – ikke kun gennem kvalitetsindhold, men også ved at have den rette placering i kundernes søgemaskine.

Bliv ringet op