Hvad betyder Priceshape?

Priceshape er et prisoptimeringsværktøj, der hjælper webshops og e-commerce-virksomheder med at holde styr på konkurrenternes priser og justere egne priser automatisk eller give konkurrentindsigt baseret på data. Med Priceshape får du mulighed for at arbejde strategisk med din prissætning, så du kan vinde markedsandele, forbedre din konkurrenceposition og i sidste ende forhåbentligt optimere din indtjening.

Hvis du ikke synes, at du har tid og ressourcer til at bruge flere timer på manuelt at prissammenligne dine produkter med dine konkurrenters, kan du med fordel bruge Priceshape som værktøj til at overvåge, analysere og eventuelt reagere på markedsprisernes tendenser. Arbejder du derfor i en virksomhed, hvor de små prismarginaler kan gøre en kæmpe forskel for kunderne, er prisværktøjet særligt attraktivt for dig. 

Hvordan fungerer Priceshape?

Grundidéen bag Priceshape er egentlig ganske simpel, men alligevel meget anvendelig; følger du med i, hvad dine konkurrenter tager for den samme eller en tilsvarende vare som dig, kan du tage bedre strategiske beslutninger, når det kommer til størrelsen på det prismærke, du selv sætter på varen.

For at overskueliggøre det fungerer systemet ved, at du:

  • tilføjer dine produkter til platformen – enten manuelt eller via integration med dit CMS-system
  • angiver, hvilke konkurrenter du vil holde øje med – selvom der er andre på markedet, der sælger den samme vare som dig, er det ikke sikkert, at de er relevante i et større perspektiv. Kører en nystartet virksomhed eksempelvis et slagtilbud på en af dine varer, er det ikke nødvendigvis rentabelt at prøve at konkurrere med tilbuddet.
  • sætter regler og grænser for, hvordan dine egne priser må justeres – det kunne for eksempel være, at du altid vil underbyde dine konkurrenter med X %, eller at prisen på en vare trods alt aldrig må komme under et vist niveau. 

Herefter overvåger Priceshape markedet løbende og opdaterer dine data med de nyeste priser. Du får visuelle dashboards, alarmer og konkrete anbefalinger, og du kan vælge, om dine priser skal justeres automatisk, eller om du selv vil tage den endelige beslutning.

Systemet understøtter også integrationer til bl.a. Shopify og WooCommerce, så din prissætning kan blive en integreret del af dit daglige arbejde.

Hvem er Priceshape relevant for?

Priceshape bruges primært af e-commerce-virksomheder, der har mange produkter i sortimentet og opererer på et konkurrencepræget marked, hvor pris er en afgørende faktor. Det gælder alt fra elektronik og hvidevarer til tøj, boligartikler og nicheprodukter.

Når du har mange produkter, og der er mange konkurrenter at kæmpe om kundernes gunst med, bliver det hurtigt uoverskueligt at holde styr på, hvem der tager hvad for hvad. Her giver Priceshape et klart overblik og gør det muligt at handle proaktivt i stedet for reaktivt – og hvis tid er penge, giver det rigtig god mening at være på forkant med markedets udvikling.

Hvad kan Priceshape hjælpe mig med?

Når det kommer til prissætning, er der nogle helt klare fordele ved at benytte platformen. Den kan for eksempel hjælpe dig og din virksomhed med at:

  • undgå at være alt for dyr – er du konsekvent dyrere end markedets øvrige spillere, kan det betyde et fald i salget og dermed omsætningen.
  • undgå at være alt for billig – er du kommet til at sætte dig meget billigere end dine konkurrenter, risikerer du at gå glip af omsætning og få den reelle salgsværdi for dine varer.
  • identificere, hvor du allerede er konkurrencedygtig, og hvor du bør justere – de data, du får fra platformen, kan være værdifulde, fordi du får indsigt i, om der er steder i din forretning, hvor din indsats er bedre givet ud.
  • justere dine priser på tværs af kanaler, fx både webshop og Google Shopping – i stedet for manuelt at skulle rette priserne til forskellige steder, kan du bruge platformen til at automatisere processen og på den måde skabe større gennemsigtighed.

For mange er det en måde, hvorpå man kan tage kontrollen tilbage i en verden, hvor priserne hele tiden ændrer sig. Priceshape er derfor ikke bare et værktøj til prisovervågning – det er en strategisk platform, der hjælper dig med at finde den rette balance mellem salg, konkurrence og profit. Og i en tid, hvor brugerne lynhurtigt kan finde en billigere pris med et enkelt klik, er det en klar fordel at være på forkant med tingenes gang.

Bliv ringet op