Hvad betyder Black hat?
Begrebet ”black hat” dækker kort og godt over en praksis, der er uetisk eller ulovlig. Inden for onlinemarkedsføring taler man blandt andet om black hat-SEO. Her bruger man ufine metoder til at skaffe gode placeringer i søgemaskinernes søgeresultater.
Black hat-begrebet stammer oprindeligt fra hacking-verdenen. Her er en black hat-hacker én, der ulovligt hacker sig ind i eksempelvis en virksomheds IT-system for at skabe ravage eller tjene penge – typisk ved hjælp af afpresning. Modsat findes der white hat-hackers, som er ansat til at hacke systemer for at teste, at de er sikre. White hat-hackers arbejder altså for den pågældende virksomhed, forening eller instans og bruger etisk forsvarlige metoder for at teste systemet.
Begreberne ”black hat” og ”white hat” bruges på samme måde inden for markedsføring, herunder content marketing og e-mailmarketing. Black hat-definitionen er altså også her, at man anvender umoralske arbejdsmetoder.
Hvad er black hat-SEO?
Som du sikkert ved, er SEO (søgemaskineoptimering) et vigtigt led i at skaffe besøgende til ens hjemmeside. Arbejder man med black hat-SEO, prøver man at ”snyde” sig til en god placering i søgeresultaterne i stedet for at gøre det benarbejde, der ellers skal til.
Black hat-SEO dækker eksempelvis over at bruge skjult tekst på ens landing pages, kopiere andres indhold, gøre brug af autogenererede tekster, anvende unaturligt mange søgeord og købe links for at skabe en stærk linkprofil.
Black hat-linkbuilding er fortsat udbredt. Keyword stuffing, hvor man fylder sine tekster med søgeord, er dog mindre forekommende end før. Det skyldes, at søgemaskiner som Google har slået kraftigt ned på netop denne form for black hat-SEO.
Generelt gør Google meget for at undgå black hat-praksis. Følger du deres egne retningslinjer, kan du være sikker på, at du ikke kommer til at gøre noget, der er uetisk – eller i hvert fald på grænsen dertil.