Hvad betyder PPC?
PPC er en afregningsmodel, hvor en annoncør betaler, hver gang der er nogen, der klikker på annoncørens annonce. PPC står for Pay Per Click (betaling per klik). Det er et begreb, man bruger inden for marketing. Begrebet er især kendt inden for onlineannoncering.
Det er populært at bruge onlineannoncering, da mange virksomheder har opnået bedre resultater end med offlineannonceringer. Som et plus kræver det heller ikke en stor likviditet at investere i afregningsmodellen, som det typisk er tilfældet med offlineannoncering.
Fordele ved PPC
En stor fordel ved PPC i forhold til offlineannoncering er, at annoncøren selv kan bestemme, hvem annoncen skal vises til. På den måde kan annoncøren selv vælge den præcise målgruppe til annoncen, for eksempel med udgangspunkt i køn, geografisk placering og målgruppens interesser. På den måde kan man i modsætning til offlineannoncering vælge en masse fra.
En anden stor fordel ved PPC er, at annoncøren først skal betale, når der er nogen, der klikker på annoncen og ikke, når nogen ser den. Det kan derfor være mere kosteffektivt end andre afregningsmodeller som for eksempel CPM.
Tre kategorier
Der er tre overkategorier inden for PPC. Den første er SEA, der står for Search Engine Advertising. Et eksempel inden for SEA kan være Google Ads. Den anden er SMM, der står for Social Media Marketing. Det er for eksempel Facebook- og Instagram-annoncering. Den sidste er displayannoncering, der kan være annoncer på YouTube.
Du kan komme til tops i søgeresultaterne på Google med sine annonceringer, men det giver ikke give pote, hvis du ikke har en moderne og brugervenlig landingsside, folk bliver på. Derfor er det vigtigt at få opbygget en god hjemmeside med blandt andet SEO, så den bliver bedre, og du kommer længere op i de organiske resultater på Google, altså de søgeresultater, der er lige under annoncerne på Google. Hos TEXTA kan vi med copywriting hjælpe dig med dit SEO-arbejde.