Hvad betyder Ankertekst?
En ankertekst definerer den tekst, der fremhæver et link, som brugere kan klikke på. Det kan eksempelvis være i et nyhedsbrev eller på en hjemmeside, hvor brugerne skal ledes videre til et specifikt produkt, en artikel eller en kontaktformular.
En ankertekst kan indeholde et internt eller eksternt link. Når der er tale om et internt link, vil du linke til en anden side på det pågældende website, som teksten skal være på. Linker du eksternt, vil du linke til en ekstern kilde.
Hvorfor er ankerteksten vigtig?
Ankertekster er ikke kun for at hjælpe brugeren med at finde frem til det, de søger. Det er nemlig et vigtigt begreb, når det kommer til søgemaskineoptimering, også kendt som SEO, og bør derfor prioriteres som en vigtig del af copywriting. Både interne og eksterne links er essentielle inden for content marketing, hvor disse links sender et stærkt signal til søgemaskinen om, at der her er tale om en side med høj troværdighed. Jo højere troværdigheden er for søgemaskinen, desto højere oppe vil siden blive placeret, når en bruger søger på et bestemt søgeord.
Ankertekster er også væsentlige i forbindelse med click rate. Derfor er de også en vigtig del af en content-strategi, når du udarbejder et brief til, hvad content-produktionen skal være opmærksomme på, og hvad de forskellige former for content bør indeholde.
Skriv en god ankertekst, og få mest mulig succes
Den gode ankertekst er beskrivende og opsummerende i forhold til, hvad linket indeholder. Men det kan også være et enkelt ord såsom en fagudtryk, hvor brugerne skal kunne søge ekstra informationer. Hovedreglen er, at din ankertekst skal gøre det nemt for brugeren at gennemskue, hvad linkets indhold vil omhandle.
Du kan både skrive korte og lange ankertekster, og det anbefales at du kombinerer disse to. Du bør altid udvælge ankerteksten på forhånd eller være bevidst om at opbygge en sætning, der gør det muligt at indsætte et link, og hvor brugeren har en klar forståelse af indholdet.