Hvad betyder Stape?
Stape er et værktøj, der gør det nemt at implementere server-side tracking i Google Tag Manager uden avanceret teknisk kunnen. Kort sagt hjælper Stape marketingfolk og webansvarlige med at få mere præcise data og undgå datatab i forbindelse med for eksempel adblockers, iOS-begrænsninger og strengere browserpolitikker. Det er et værktøj til dig, der vil have styr på din dataindsamling og samtidig følge med udviklingen i privatlivsbeskyttelse.
Arbejder du derfor med konverteringsoptimering og data, kan det være et rigtig godt værktøj at kende til, da du får et bedre datagrundlag at arbejde ud fra, selvom dine brugere benytter sig af adblockers, eller den benyttede browser begrænser brugen af cookies, hvilket blandt andet Safari gør.
Hvad bruger man Stape til?
Som sagt bruges værktøjet til at opsætte server-side tracking med Google Tag Manager. Det er normalt sådan, at scripts og tags bliver indlæst i den besøgendes browser, men benytter du Stape, bliver dataene først sendt til en server, hvorfra de bliver behandlet og videresendt til en tredjepartstjeneste – for eksempel Klaviyo, Meta (Facebook og Instagram), Google Analytics eller TikTok.
Det giver dig en række fordele:
- Du får mere præcis tracking: Fordi server-side tracking ikke påvirkes i samme grad af adblockers eller en browsers cookiebegrænsning, får du bedre og mere pålidelige data.
- Du vil opleve bedre performance: Fordi færre scripts bliver kørt i brugerens browser, bliver dit website hurtigere at loade. Det betyder en bedre brugeroplevelse, og færre vil forlade hjemmesiden, før den er indlæst.
- Datasikkerheden bliver større: Du har bedre mulighed for at styre, hvilke data der sendes videre – og til hvem. Det er særligt relevant, når du skræddersyer dit indhold. Du bestemmer også, hvilke data der bliver sendt videre til tredjeparter.
Når du benytter dig af Stape, fungerer værktøjet desuden som en slags mellemmand, der tager dataene og videresender dem i det rigtige format. Det er ellers en funktion, som kan være teknisk tung at implementere selv. Værktøjet tilbyder en nem måde at komme i gang med server-side tracking på uden nødvendigvis at skulle opsætte en hel serverinfrastruktur fra bunden.
Hvem bruger Stape?
Stape bliver brugt af både e-commerce-virksomheder, digitale bureauer og datadrevne marketingteams, der vil optimere deres tracking og sikre, at de får det maksimale ud af deres annonceringsbudget.
Et klassisk eksempel er, hvis du arbejder med Meta-annoncering og oplever, at dine besøgendes handlinger, for eksempel køb, ikke bliver registreret korrekt på grund af iOS-opdateringer eller cookiebegrænsninger. Med Stape og Meta Conversions API kan du forbedre din datakvalitet markant – og i sidste ende give Meta bedre forudsætninger for at optimere dine kampagner.
Der findes en gratis version, så du kan prøve værktøjet af, men du kan også betale for løsninger, hvor du får adgang til øget kapacitet, bedre support og funktioner som for eksempel log over de seneste 3-10 dages sendte data. Det er altså et fleksibelt værktøj, som du kan tilpasse efter, hvor langt du er i din server-side-rejse.
Med andre ord er Stape et effektivt stykke værktøj til dig, som gerne vil have større kontrol over din tracking og de bedst mulige data, selvom brugerne skulle benytte sig af særlige browsere eller adblockers.