Hvad betyder Storytelling?
Storytelling er et værktøj inden for marketing, hvor man gennem engagerende og medrivende historier får engageret modtagerne. Det handler om at fange din målgruppes opmærksomhed gennem stærke historiefortællinger, som tager dem med på en rejse. Det kan både være gennem film, billeder og tekster, så mulighederne er mange.
I dette indlæg kan du blive klogere på storytelling som fænomen. Vi definerer, hvad det helt præcis betyder, giver dig gode eksempler og ser også nærmere på, hvordan man kan implementere det i sin virksomheds markedsføring i praksis.
Storytelling og branding
Som navnet antyder, handler storytelling om at fortælle historier til sit publikum. Gennem disse fortællinger skaber man en større indlevelse og engagement i sit indhold, og det kan få målgruppen til at huske din virksomhed og dens historie i længere tid. Branding og storytelling hænger på denne måde uløseligt sammen, da branding i høj grad også handler om at forbinde visse følelser og tanker med din virksomheds navn.
Bruger man storytelling og branding i den rette kombination, kan man opnå en plads i forbrugernes bevidsthed i mange år fremover, og netop det kan være guld værd. I en verden, hvor forbrugere bombarderes med nyheder, reklamer og historier, er der hård konkurrence om deres opmærksomhed og en plads i deres bevidsthed.
Her kommer den gode historie netop ind i billedet. Hvis man formår at bruge storytelling til at fange sit publikums opmærksomhed og tage dem med på en rejse, er der gode muligheder for, at de husker din virksomhed og dens fortælling i lang tid. Det kan ikke kun føre til en øget kendskabsgrad, men også gode muligheder for at tiltrække nye kunder og øge omsætningen på sigt.
Storytelling i praksis
Storytelling handler altså i bund og grund om den gode historie og om at skabe en plads i forbrugernes bevidsthed med gode fortællinger. At skabe en god personlig fortælling er dog nemmere sagt end gjort, og der er et hav af eksempler på storytelling, der ikke har haft den store succes.
Så hvordan fungerer storytelling i praksis, og hvordan skaber man gode fortællinger, som både fanger målgruppens opmærksomhed og engagerer dem? Som vi beskriver i vores blogindlæg, er der to primære mål med at bruge storytelling i sin markedsføring:
- At underholde, engagere og skabe værdi
- At overtale, overbevise og sælge.
Indholdet skal altså kunne underholde og levere en værdi for publikum, samtidig med at det overtaler folk til at undersøge virksomheden nærmere – og måske endda foretage et køb.
For at skabe succes med storytelling i praksis er det vigtigt, at man som virksomhed har et kendskab til sine kunder og forstår, hvad der interesserer dem. Hvem er din målgruppe, hvad har de behov for, og hvilke problemstillinger står de overfor i livet? Først når du kender din målgruppe, kan du skabe gode personlige fortællinger, som fanger deres opmærksomhed og interesserer dem.
Sådan skaber du god storytelling
Hvordan bruger man storytelling mest effektivt i markedsføringen af sin virksomhed? Der kan være mange forskellige indgangsvinkler til at bruge storytelling som led i sin markedsføringsstrategi, og der er ikke en magisk opskrift på, hvordan man bærer sig ad. Der kan være mange forskellige veje til succes, og nogle metoder vil passe bedre til nogle virksomheder end andre.
Først og fremmest skal du selvfølgelig sørge for, at din content marketing er relevant for din målgruppe. Så kan du bruge storytelling til f.eks. at belyse en typisk hverdagssituation for målgruppen eller skabe en fortælling, som vækker visse følelser. Det er vigtigt, at din målgruppe kan relatere til historien, og at folk føler sig forstået af din virksomhed.
Derudover har det vist sig, at storytelling ofte har større succes, når man bruger engagerende indhold, som vækker følelser. I stedet for at opremse en lang række fakta og beskrivelser er det vigtigere at have fokus på at skabe historier der kan vække noget i folk. Forbrugere bruger nemlig oftere deres følelser, når de træffer deres købsbeslutning, og vægter dem højere end fakta og informationer.
Storytelling har også betydning for SEO
Storytelling er ikke kun et stærkt værktøj at bruge i den traditionelle markedsføring af virksomheden. Det kan nemlig også være yderst brugbart, når det gælder SEO (også kendt som søgemaskineoptimering på dansk).
Du kan nemlig bruge storytelling til både at reducere den såkaldte bounce rate på din hjemmeside samt til at øge den tid, som dine besøgende bruger på siden. Når man skaber engagerende og relaterbart indhold, er der større sandsynlighed for, at besøgende på hjemmesiden bliver hængende længere. Dette booster hjemmesidens troværdighed og rangering på søgemaskinerne og er dermed vigtigt for virksomhedens SEO.