Hvad betyder split test?
Split test handler om at have to eller tre forskellige varianter af det samme produkt, men hvor de på én eller flere punkter adskiller sig fra hinanden. Metoden er særdeles effektiv, når du arbejder med design, produktudvikling, designopgaver, e-mail marketing og lignende. Metoden anvendes i forbindelse med brugertests, hvor du som designer eller produktudvikler præsenterer brugerne for de forskellige varianter med det formål at finde frem til, hvilken variant de foretrækker.
En split test kan også hjælpe dig med at identificere mangler ved de forskellige varianter, som du måske ikke selv havde tænkt på. Du kan komme ud for, at brugerne ikke synes godt om nogle bestemte varianter, og her vil en split test typisk føre til en række refleksioner hos brugerne, som du kan tage med videre i processen og finpudse produktet.
a/b test
En anden form for testmulighed er a/b split test, hvor du tester en ny brugerflade med en anden. Det kan eksempelvis være i form af et website, hvor du holder en ny version op mod den gamle for at teste, hvilken en der bedst muligt lever op til dit formål. Det kan blandt andet være effektivt, når du ønsker at undersøge, hvordan du får mest mulig trafik gennem et nyhedsbrev, eller hvis du netop har en hjemmeside, hvor du gerne vil undersøge dens potentiale.
Anvend split test i din markedsføring
Testformen er særdeles brugbar i mange situationer, og det gælder ikke kun inden for design og produktudvikling. Det er ligeledes effektivt i forbindelse med annoncering, contentproduktion og marketing. Her kan du anvende det på mange forskellige måder og blandt andet køre en split test på Facebook, som er en inkorporeret feature hos Facebook, hvor du kan teste dine forskellige annoncer for at se, hvilken en der får flest klik og når ud til flest mulige potentielle kunder.