Hvad betyder SEO markedsføring?
SEO står for Search Engine Optimization, og på dansk hedder det søgemaskineoptimering. Når man arbejder med SEO-markedsføring, går man efter at få sin hjemmeside til tops i søgemaskinerne, for eksempel Google, for at blive set. For at komme til tops skal hjemmesiden være af høj kvalitet, troværdig og brugervenlig. Hvis hjemmesiden er det, kan den komme højt op på Googles rangeringer.
Med andre ord kan man sige, at SEO-markedsføring handler om at tilfredsstille en søgemaskine, så for eksempel Google synes, at virksomhedens hjemmeside er bedre end konkurrenternes. Dermed bliver hjemmesiden også eksponeret for flere. Hjemmesiden skal derfor optimeres for at få besøgende, da vi mennesker har nogle klare opfattelser af, hvad en god hjemmeside er. Hvis hjemmesiden ikke stemmer overens med de opfattelser, skal den optimeres.
Grunden til, at virksomheder gerne vil ligge på den første side på Google, er, at 91,7 % af alle klik sker på side et. Det er derfor sjældent, at folk klikker videre til næste side.
Tips og tricks til effektiv SEO-markedsføring
Inden for SEO-markedsføring findes der en række discipliner, som virksomheder kan arbejde med for at optimere en hjemmeside. De kan blandt andet gøre hjemmesiden pæn og overskuelig, lave sider til forskellige afdelinger, have et stort udvalg af varer, et smart design eller en hjælpsom ekspedient samt være synlig i en Google-søgning.
Derudover er det vigtigt, at have de rigtige søgeord indkorporeret korrekt. Således at teksten ikke kun bliver fundet, men også er relevant og behagelig for den besøgende at læse. Læs med fordel om on page SEO, for at få en idé om hvordan du bedst griber det an.
Den bedste oplevelse bliver belønnet
Google viser de resultater øverst, som søgemaskinen mener, er relevant for brugeren og giver ham eller hende den bedste oplevelse. Den hjemmeside, der serverer det bedste indhold og oplevelse til det ord, der er blevet søgt på, kommer øverst på en SERP. Det er det, virksomheden skal have in mente, når det gælder SEO-markedsføring. Det er derfor en god idé at have SEO-markedsføring med i sin content marketing-strategi, så man hele tiden arbejder på at skabe den bedste hjemmeside for de besøgende.